Prečo nefunguje štát

Autor: Ľubomír Vasilišin | 28.10.2013 o 9:06 | (upravené 28.10.2013 o 14:04) Karma článku: 12,93 | Prečítané:  595x

Slovensko je krásne ! Máme vodu (čo nemá každý), máme úrodnu pôdu (Čína si ju prenajíma) aj krásne lesy a pamiatky. Máme schopných a pracovitých ľudí (ktorí sa uplatnia všade vo svete, iba doma nemajú prácu) a stále ešte funguje zdravotníctvo, školstvo, súdnictvo .....

 

Inštinkt míňania peňazí politikmi

 

Slovensko je krásne ! Máme vodu (čo nemá každý), máme úrodnu pôdu (Čína si ju prenajíma) aj krásne lesy a pamiatky. Máme schopných a pracovitých ľudí (ktorí sa uplatnia všade vo svete, iba doma nemajú prácu) a stále ešte funguje zdravotníctvo, školstvo, súdnictvo .....

 

Som však presvedčený, že Slovensko môže byť lepším miestom pre život, mohli a mali by sme sa mať všetci lepšie. Stotožňujem sa s názorom človeka, ktorý je výrečnejší a skúsenejší ako ja

p. Steve Forbes (cit. - mesačník Forbes 10/2013):

 

"Po vojne už politici nikdy nestratili chuť na opojné a ohromné právomoci...a nezabudli ani na to, ako ľahko môže vláda skonfiškovať finančné aktíva národa s pomocou daní, inflácie či kontroly kapitálu. ....Inštinkt politikov míňania peňazí, za ktoré si kupujú hlasy voličov a moc, sa stal cnosťou, motorom pokroku"

 

Na vysvetlenie .. pred 1.svetovou vojnou boli právomoci vlád, rozsah štátnych inštitúcií, ich regulačných právomoci minimálny, s dnešným stavom absolútne neporovnateľný !

 

Za 20 rokov fungovania samostatnosti SR mám za to, že štát reprezentovaný vládou, ministerstvami a ďalším štánymi úradmi (je jedno, či ovládanými jednou alebo viacerými politickými stranami) už dlhodobo zlyháva pri plnení úloh verejnej správy .... Stav nezamestnanosti, zdravotníctva, školstva, sociálnej oblasti, podnikateľského prostredia v SR nebudem popisovať, keďže je každému zrejmý. Každý, kto je nezamestnaný, alebo pracuje v hociktorej oblasti - zdravotníctva, školstva atď. ... stav skomentuje slovami: "Niet práce, všade je málo peňazí !" Ja som však presvedčený, že peňazí je dosť, až nadbytok.

 

Kde sú teda peniaze ? Prečo je to tak ?

 

Verejná správa v SR sa skladá z dvoch úrovní: štát a územná samospráva, resp. z pohľadu územia z troch: štát, kraj a mestá - obce. Na chod verejnej správy nášho spoločného štátu sa skladáme prostredníctvom daní a naviac verejná správa spravuje majetok (lepšie povedané predáva a prenajíma) náš spoločný majetok.

 

Pre názornosť zjednoduším pohľad, čo sa teda u nás (a obdobne aj v ostatných štátoch) deje:

 

Každý rok v SR sa zložíme na "fungovanie" do spoločnej pokladne cca 14 mld. Eur a minie sa vždy cca 17 mld. Eur ....t.j. verejná správa z odôvodnením, čo všetko treba zabezpečiť a aké je to drahé minie o 3 mld. Eur viac ---POZOR - jednoduchá a pravdivá matematika - míňame teda každý rok o 20 % viac ako máme a robíme to už 20 rokov. Koľko rokov budeme teda splácať ?

 

Stav verejného dlhu - 40 mld. Eur , je známy a žiadne účtovné triky, ani jednorázové príjmy realizované štátom, konkrétne vládou, nás z tohto stavu nevyvedú, naopak, vedú nás cestou na "juh" (asi do Grécka).

 

Naviac efektívnosť vynakladania verejných prostriedkov je mizerná. Verejné obstáravanie, ktoré má zabrániť korupcií a zvýšiť efektívnosť je v stave, že reálne verejná správa má problém kúpiť niečo, rekonštruovať alebo stavať...každý projekt trvá neúmerné dlho a korupcia je tu stále. Nechápem, prečo nie je ochota elektronizovať nákupy verejnej správy, ako je to v iných krajinách EU.

 

KTO to vlastne robí, kto je zodpovedný v tomto reťazci verejnej správy?

 

Obce a mestá v rámci šetrenia dostanú od štátu - vlády ňou určenú časť z podielových daní (67 % z dane z príjmov fyzických osôb v roku 2014) a hospodária už dlhé roky na pokraji ich možností. V zásade nie sú obce a mestá (hoci už viaceré majú zásadné problémy so splácaním svojich dlhov) predlžené a majú vyrovnané rozpočty.

 

Samosprávne kraje, ktoré dostanú spolu vyše 1 mld. Eur ročne od štátu - vlády a v rámci šetrenia dostavájú menší podiel na daniach (21,9 % od roku 2012). majú tiež vyrovnané rozpočty a dokonca dosahujú "zisk", ktorý v zmysle zákona kumulujú v rezervných fondoch. Prešovský kraj je paradoxne najchudobnejší a súčasne najlepšie hospodáriacim krajom. Hoci je tu otázka: "Načo je zisk kraju, nie je lepšie využiť peniaze tak, kde chýbajú ?"

 

Kraje, tak ako obce a mestá šetria a šetria ....aj z toho mála, čo dostanú na chod.

 

Myslím, že nie je normálna situácia, keď Prešovský kraj má žiť celý rok z rozpočtu cca 150 mil. Eur a pán premiér za jeden deň dá dvom firmám 100 mil. Eur.

 

Štát si nechá prakticky vyše 80 % zo spoločnej pokladne a naviac minie o ďalšie 3 mld. Eur ročne viac, ako má. Vláda aj jednotlivé ministerstvá rozprávajú o úsporných opatreniach, avšak to nie sú úsporné opatrenia, ale iba zníženie tempu rastu vládnych výdavkov.

 

Podľa môjho názoru je teda zo všetkých zložiek verejnej správy práve štát reprezentovaný vládou zodpovedný za stav verejného dlhu vo výške 40 mld. Eur .

 

Aké je riešenie ?

 

Je potrebné sa vrátiť k elementárnym zásadam a začať ich aj dodržiavať:

 

1. Čo môže urobiť občan sám, do toho mu nemá verejná správa zasahovať, ale byť iba nápomocná.

 

2. Čo môže urobiť menšie spoločenstvo (obec, mesto, kraj), väčšie spoločenstvo (štát) mu je povinné prenechať.

 

Sloboda konania jednotlivca, ochrana jeho majetku a efektívna verejná správa zabezpečujúca fungujúce zdravotníctvo, školstvo ....je základom prosperity.

 

Jedným z riešení je zásadná zmena financovania územnej samosprávy, tak aby obce, mestá aj kraje mali podiel na všetkých daniach (priamych aj nepriamych) a naviac kraje potrebujú aj daňové právomoci v oblasti tak dane z príjmov ako aj dane z pridanej hodnoty. Kraj by potom mohol reálne riešiť napr. otázku nezamestnanosti vytvorením lokalít so zníženou sadzbou dane z príjmov, znížením sadzby DPH na služby cestovného ruchu - SR je jedinou krajinou z V4, ktorá nemá zníženú sadzbu DPH na žiadnu položku cestovného ruchu.

 

Inak je a aj zostane samospráva stále v prakticky neriešiteľnej pozícií, kde niekedy už vyzerá, že je úplne zbytočná a nie je reálne schopná zabezpečovať chod a rozvoj regiónov.

 

Bohužiaľ, nie je to v kompetencií žiadného predstaviteľa územnej samosprávy, ale je to v rukách poslancov Národnej rady SR, ktorí viac rozprávajú ako konajú.

 

Nechcem sa iba kriticky na tento stav pozerať a spolu s ostatnými mojimi kolegami a kolegyňami aj pracovať na postupnom riešení problémov. Nebuďme pesimisti ! Bratislava, ani Brusel nám nepomôžu, ak si nepomôžeme sami. Ale keď budeme aktívní, Bratislava aj Brusel budú musieť nám pomáhať!

 

Občania, najmä mladí,neodchádzajte zo Slovenska, využite svoje ústavné práva, aktívne sa zapojte do generačnej výmeny politikov a zmeňte Slovensko pre seba na lepšiu krajinu !

 

Ja to skúsim.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?